به گزارش ایسنا، محققان اروپایی طرحهایی ارائه دادهاند که بر اساس آنها، ناخداها برای کنترل از راه دور همزمان دهها کشتی، در ساحل میمانند.
این امر نه تنها به کاهش هزینهها میانجامد، بلکه کشتیها را کارآمدتر و ایمنتر کرده و خطر دزدان دریایی را کاهش میدهد.
میتوان کشتیهای بدون خدمه را با گاز پر کرد؛ با این عمل، هر فردی که بدون اجازه قبلی وارد کشتی شود، بیهوش میشود.
اسکار لواندر، رئیس بخش نوآوری دریایی شرکت رولز-رویس، بر این باور است کشتیهای بدون سرنشین، هزینههای انسانی را که 10 تا 30 درصد هزینه عملیاتی را تشکیل میدهند، کاهش میدهند.
وی معتقد است بدون خدمه، نیازی به سیستمهای بحرانی مانند تخلیه فاضلاب نیست و این موضوع منجر به سبکترشدن کشتی و صرفهجویی در سوخت میشود.
این پروژه تحقیقاتی که کمیسیون اروپایی بودجه آن را تامین میکند، Munin نام دارد. بر اساس مطالعات، سه چهارم سوانح دریایی به دلیل اشتباهات انسانی رخ میدهد که بخش مهمی از این خطاها ناشی از خستگی است.
فناوری کشتیهای بدون خدمه، مسئولیتهای خستهکننده مانند چشمدوختن به دریا را حذف میکند.
فناوری طراحی چنین سامانههایی از پیش وجود دارد و در حال حاضر کشتیهای بدون سرنشین در دریا و در شکل پهپادها و سامانههای کوچک برای انجام عملیات نظامی و همچنین عملیات تحقیقاتی فعالیت میکنند.
ماهوارههای ارتباطی جهانی، توانایی ارائه پهنای باند کافی برای راهبری از راه دور این کشتیها را با استفاده از رادارهای آنبورد و دوربینها در اختیار دارند.
این کشتیها همچنین با استفاده از فناوری جیپیاس و دوربینهای آنبوردشان به طور خودکار حرکت میکنند.
همشهری آنلاین: کشتیهای بدون سرنشین به زودی و با هدف صرفهجویی در هزینه و ارتقا ایمنی در دریا، به آب انداخته میشوند.
کد خبر 244675
منبع: همشهری آنلاین